PURA massage Exposé : de Trapezius

De Trapezius: de meest gemasseerde spier

Lees alles over de meest gemasseerde spier. De trapezius is een van de grootste rugspieren en vaak veroorzaker van nekpijn, hoofdpijn en rugpijn. Een verkeerde werkhouding kan daarom behoorlijke bijdrage leveren aan spanningen in rug, nek en schouders met diverse klachten tot gevolg.

hoofdpijn nekpijn rugpijn

De trapezius behoort tot de grote spieren van de rug en is verantwoordelijk voor het bewegen (heffen / zakken), roteren en stabiliseren van het schouderblad en het recht houden van ons hoofd. Tevens helpt de trapezius bij het dragen van het gewicht van onze armen. Het is een brede, platte, oppervlakkige spier die het grootste deel van de bovenrug en de achterkant van de nek bedekt.

Zoals de meeste andere spieren in ons lichaam bestaat de trapezius ook uit twee symmetrische spieren die bij elkaar komen op de wervelkolom.

nekpijn rugpijn hoofdpijn

Klachten ontstaan vaak in het bovenste gedeelte van de trapezius en geven daardoor een pijnlijk gevoel in nek en schouders.

Oorzaken van klachten die kunnen worden veroorzaakt door de trapezius zijn:

  • Een slechte werkhouding
  • Stress
  • Wiplash

Symptomen van de klachten kunnen zijn:

  • Diepe spierpijn of spierstijfheid in de nek zone die kan uitstralen naar achterhoofd, achter ogen, naar de schouders of het schouderblad.
  • Er kunnen specifieke punten zijn (trigger points) die zeer pijnlijk zijn bij druk.
  • De beweeglijkheid is verminderd. Sommige hals en schouderbewegingen gaan minder goed en doen pijn.
  • Acute vorm: de pijn kan heel plots ontstaan. Bijvoorbeeld na een ongeval, een slag of stoot. Waarschijnlijk ontwikkelt het syndroom zich daarna als een reactie op die eerste pijn.
    Ofwel kan het beginnen met een klein pijntje dat geleidelijk steeds erger wordt.
  • Chronische vorm: sommige mensen voelen voortdurend een zekere mate van pijn, maar merken dat bepaalde bewegingen de pijn nog erger maken.
    Anderen hebben periodes waarin ze weinig of geen last hebben, maar bij wie de pijn af en toe uitgelokt wordt door bepaalde bewegingen of activiteiten.

Behandeling van de klachten kan zijn:

  • Bij acute pijn kan men pijnstillers gebruiken. Verstandig is natuurlijk wel om de behandeling verder in te zetten met bijvoorbeeld massage en oefeningen.
  • Met massage kunnen klachten aanzienlijk verminderen of verdwijnen. Onze klachtenmassage of chiromassage zijn uitermate geschikt voor behandeling.
  • Ontspanningsoefeningen en stretchoefeningen kunnen bijdragen aan vermindering van de klachten.

Hieronder staan alvast twee zeer effectieve oefeningen om thuis te doen

Dit is een basisoefening om de schoudergordel te openen en ontspannen, de arm- en schouderspieren te versterken, en om een betere fysiologische doorstroming te verkrijgen naar de armen. Er wordt ook meer ruimte gecreëerd in de cervicale wervelkolom. Een ideale oefening bij heel wat klachten van arm, schouder en nek, omdat je de juiste spieren leert voelen en ontwikkelen die van belang zijn om de schouders laag en breed te houden, waardoor er meer vrijheid komt in de beweging van de armen, de kracht vanuit de grote spieren komt, en de kleinere spieren (die gewoonlijk misbruikt worden doordat we de schouders naar voor en beneden laten zakken) leren om te ontspannen en lang te worden. De ‘stress’spier bij uitstek: de monnikskapspier (m. trapezius) vaart er ook wel bij.

Dit is een oefening die je makkelijk overal kan meenemen en uitvoeren, en die je kan helpen om de opgeslagen stress in nek en schouders, en vooral in de trapezius (monnikskapspier) te reduceren. Bovendien opent het de ruimte tussen de nekwervels, waardoor de zenuwbanen naar de schouders en armen meer ruimte krijgen. Doe deze oefening dagelijks enkele keren, het neemt slechts enkele minuutjes in beslag, en je nek, schouders, armen en handen zullen je dankbaar zijn.

  • Krachttraining van de trapezius.
  • Een goede slaaphouding met een kussen dat het hoofd goed ondersteunt.
  • Psycho educatie: problemen oplossen, relativeren, minder perfectionistisch omgaan met werk.
  • Ergonomische aanpassingen op het werk, af en toe een pauze inlassen om even op te staan en te bewegen.

Hieronder staan al wat tips om op te letten bij uw werkhouding

hoofdpijn rugpijn nekpijn

 

PURA massage praktijk kan u informeren, helpen en adviseren over uw klachten.

Bij vragen kunt u met ons contact opnemen.
Wij staan u graag te woord om u verder te helpen.

De informatie in dit artikel is bedoeld ter informatie en kan nooit de diagnose en behandeling van een specialist vervangen!

About the author: PURA massage

Geef een reactie