Het effect van een massage op spierpijn en herstel

Het effect van een massage op spierpijn en herstel

effect massage op spierpijn en herstel

Veel sporters vinden het prettig: een massage na het sporten of ter ontspanning. Ze zijn ervan overtuigd dat een massage het herstel van een spier positief kan beïnvloeden, de sportprestatie verbetert en de mate van spierpijn vermindert. Deze aannames hebben geleid tot een toename van het aantal sportmasseurs. Verder in het artikel bespreken we of deze aannames wetenschappelijk te onderbouwen zijn.

Helpt een massage bij het verminderen van spierpijn?

Het lichaam is continu bezig met de afbraak en opbouw van spierweefsel. Na een (zware) fysieke inspanning raakt een spier op microniveau beschadigd als gevolg van afbraak van spiereiwitten. Deze beschadiging is een natuurlijk proces dat zich vooral openbaart wanneer een spier zich onvoldoende aan een inspanning heeft aangepast. De beschadiging leidt vervolgens tot een ontstekingsreactie waarbij diverse stoffen en cellen betrokken worden zoals witte bloedcellen, vochtophoping en het enzym creatinekinase (gebruikt men als maat voor spierschade). De productie van deze ontsteking stimulerende signaalstoffen kan een aanleiding zijn voor spierpijn.

Helpt een massage bij het herstel na het sporten?

Een massage kan helpen om het herstel te bevorderen, maar dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid compressie dat er op de spier wordt uitgeoefend. Voordat je na het sporten een stimulerende massage (massagevorm met veel compressie) neemt is het beter om daar eerst enkele dagen mee te wachten. Laat de spieren eerst op een natuurlijke wijze goed herstellen. Bij spierpijn is de spier de eerste paar dagen te kwetsbaar voor de hoeveelheid druk die er tijdens een stimulerende massage op een spier wordt uitgeoefend. Niet lang na het sporten kun je beter voor een ontspannende massage kiezen. Bij deze massagevorm is de druk op de spier aanzienlijk minder waardoor er geen averechts effect optreedt.

Uit onderzoek is gebleken dat een stimulerende massage amper effect heeft op het verminderen van spierpijn. Sterker nog, door de hoeveelheid compressie op de spier nam de bloedtoevoer tijdens de massage zelfs af. Herstel van spierweefsel wordt onder meer bepaald door de mate van bloedtoevoer. Lichte druk op de spier en het deze gelijktijdig oprekken is al voldoende om sensoren te prikkelen die naar de spiercellen ontstekingsremmende en pijn dempende signalen zenden. De spiervezels herstelden zich hierdoor sneller. Bovendien stimuleer je hiermee de beschadigde spiervezels om sneller nieuwe mitochondriën aan te maken. Mitochondriën zijn de energiecentrales van onze cellen, en die energie hebben de spieren nodig om zichzelf weer op te laden.

Afvoer van afvalstoffen

Veel mensen hebben de overtuiging dat een massage goed is voor de afvoer van afvalstoffen zodat je spieren versnelt herstellen. Uit enkele studies komt naar voren dat een lichte tot milde massage met name effectief is voor het versnelt herstellen van beschadigde spiercellen. Voorheen was men in de veronderstelling dat een massage de afvoer en afbraak van afvalstoffen en melkzuur in de spiercellen stimuleert. Tot op heden is hier geen enkel bewijs voor gevonden. Niet alle aannames over de effecten van een massage blijken dus te kloppen.

Betere sportprestaties na een massage?

Veel sporters grijpen iedere mogelijkheid aan om de sportprestaties te verbeteren. Naast aandacht voor voeding en een gedegen trainingsopbouw is er ook het geloof dat een massage bijdraagt aan het verbeteren van de sportprestaties. Er zijn maar weinig mensen die afwijzend op een massage reageren. We geloven graag dat wanneer iets prettig aanvoelt, het ook ergens goed voor is. Eerder is al aangegeven dat een massage het herstel kan bevorderen, maar of het ook tot meer spierkracht en daarmee betere sportprestaties leidt, is nog maar de vraag.

Sporters geven bovendien aan dat een massage een ontspannen gevoel geeft, alsof de vermoeidheid uit de spieren wordt getrokken. Dat gevoel is niet uit de lucht gegrepen en is gebaseerd op een afname van het stresshormoon cortisol. Cortisol komt vrij bij zowel geestelijke als fysieke inspanningen. Het stimuleert de afbraak van spiereiwitten om energie vrij te maken. Uiteraard wil je de concentraties van het stresshormoon zo laag mogelijk houden aangezien eiwitten belangrijk zijn voor het herstel en de bouwstenen zijn voor de spieren.

De wetenschap is over het effect van een massage nogal verdeeld en het bewijs hiervoor heeft nog niet voldoende kunnen overtuigen. Sneller herstel betekent dus niet per definitie meer spierkracht en daarmee betere sportprestaties. Ook al is het bewijs vrij mager, ik zou het gewoon een kans geven wanneer je er zelf prettig bij voelt.

Bronvermelding:

Justin Crane e.a. Massage therapy attenuates inflammatory signaling after exercise-induced muscle damage Science Translational Medicine 4:119, 1 februari 2012
Torres, R, Ribeiro, F, Alberto, Duarte J, and Cabri, JM. Evidence of the physiotherapeutic interventions used currently after exercise-induced muscle damage: systematic review and metaanalysis. Phys Ther Sport 13: 101-114, 2012
Clin J Sport Med. 2008 Sep;18(5):446-60.
Effectiveness of sports massage for recovery of skeletal muscle from strenuous exercise.
J Strength Cond Res. 2010 Nov;24(11):3157-65.

Efficacy of lower limb compression and combined treatment of manual massage and lower limb compression on symptoms of exercise-induced muscle damage in women.
http://www.optimaalsporten.nl/sporten/effect-massage-op-spierpijn.asp

Lichaamsreiniging door voeding en massage

Voeding en massage


voeding en massage superfoods

Lichaamsreiniging door massage en voeding kan je helpen je beter te voelen. Veel langdurige kwalen en klachten zijn het gevolg van ophoping van afvalstoffen in het lichaam. Voorbeelden van zulke klachten zijn hoofdpijn en migraine, huidproblemen, vermoeidheid, slechte weerstand en darmklachten. Er zijn diverse manieren om het lichaam te reinigen. Een combinatie van deze verschillende manieren maakt lichaamsreiniging effectief en geeft je een beter gevoel.

Waarom lichaamsreiniging?

Lichaamsreiniging door massage en voeding is dus belangrijk om het lichaam te ontdoen van schadelijke stoffen. Die stoffen komen daar op allerlei manieren: via voeding, doordat er in landbouwproducten steeds vaker zware metalen uit de bodem belanden en voor de veeteelt veel antibiotica gebruikt worden die in onze voeding terecht komen. Maar ook door alcohol, roken, teveel suiker en verkeerde vetten komen er schadelijke stoffen in het lichaam. Deze schadelijke stoffen zijn lang niet altijd echte gifstoffen, omdat het lichaam ze in normale omstandigheden kan afbreken. Daarnaast produceert het lichaam zelf ook stoffen die eigenlijk giftig zijn voor het lichaam. Ook dat is niet erg, zolang de lever zijn werk goed doet.

Echter omdat  de hoeveelheid schadelijke stoffen die we binnenkrijgen steeds groter wordt, kan de lever het ontgiftingswerk niet altijd meer goed aan. Schadelijke stoffen worden dan tijdelijk opgeslagen, om in rustiger tijden opgeruimd te worden. Als die rustige tijden echter niet komen, doordat het lichaam steeds nieuwe gifstoffen te verwerken krijgt, dan kunnen de opgehoopte gifstoffen voor problemen zorgen.

Lichaamsreiniging is er dan ook op gericht om de inname van schadelijke stoffen te verminderen, zodat de lever ruimte en tijd krijgt om de opgeslagen stoffen te verwijderen. Bovendien wordt met het lichaam tijdens de lichaamsreiniging gestimuleerd om de opruimprocessen in gang te zetten en zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Lichaamsreiniging door massage

Lichaamsreiniging moet door het lichaam zelf gebeuren. Maar je kunt lichaamsreiniging wel een handje helpen. Bijvoorbeeld door massage. Het belangrijkste effect van massage is dat de doorbloeding door de huid gestimuleerd wordt; de bloedvaten verwijden zich waardoor er meer bloed door het onderhuidse weefsel stroomt. Daarmee worden meer voedingsstoffen en zuurstof aangevoerd. Die zuurstof en voedingsstoffen gebruiken de weefsels voor allerlei lichaamsprocessen, waarbij afvalstoffen worden opgeruimd en via het bloed afgevoerd. De lever breekt de afvalstoffen af en zorgt dat deze via de nieren uitgescheiden worden of omgezet in nuttige stoffen.

Tijdens een massage kunnen speciale massage oliën gebruikt worden die gericht zijn op lichaamsreiniging. Daarnaast zijn er allerlei speciale massagetechnieken en ontspanningstechnieken die gericht zijn op lichaamsreiniging. Zo kan men een voetbad nemen waar door middel van een kleine elektrische stroom en ionen de ionenhuishouding van het lichaam in balans wordt gebracht. Men vermoedt dat hierdoor lichaamsprocessen weer effectiever kunnen verlopen en het lichaam zichzelf zo beter kan reinigen.

Lichaamsreiniging door voeding

Ook een aanpassing in het dieet kan de lichaamsreiniging helpen. Steeds meer mensen ondergaan een ontslakkings- of detoxkuur, waarbij het lichaam door voeding wordt gereinigd. Het belangrijkste bij lichaamsreiniging door voeding is een tijdelijk dieet, waarbij alle mogelijk schadelijke stoffen worden vermeden. Het gaat daarbij niet alleen om roken, alcohol en vetten, maar ook om producten die niet per se ongezond zijn, maar bij de afbraak wel capaciteit van afvalopruimende processen vragen.

De extreme detoxkuren schrijven dan ook alleen smoothies voor; vruchtensappen met daardoorheen veel groente en superfoods. Met deze smoothies krijgt het lichaam veel vocht, vitaminen, mineralen en de nodige brandstof, maar alles al goed fijngemalen en zonder ballast als granen, suikers en vetten. Een dergelijke kuur is uiteraard niet geschikt voor altijd, maar wel voor een korte periode. Veel mensen die zo’n kuur volgen zeggen dat het even wennen is, maar dat ze er zich daarna veel beter bij voelen. Lichaamsreiniging door voeding met behulp van een detoxkuur zorgt niet alleen voor minder gifstoffen in het lichaam, maar ook voor inname van veel vitaminen en mineralen.

Levenslange lichaamsreiniging door massage en voeding?

Na een detoxkuur kun je in principe weer gewoon gaan eten. Het lichaam is gereinigd en alles functioneert weer optimaal. Toch is het raadzaam om een nieuwe ophoping van gifstoffen en een nieuwe radicale lichaamsreiniging door massage en voeding te voorkomen. Dat kan door de hoeveelheid alcohol, suiker en vetten in voeding te beperken, smoothies met superfoods te blijven gebruiken en vooral genoeg te drinken. Daarnaast is een regelmatige massage een ideale manier om het lichaam te blijven stimuleren zichzelf te reinigen, zodat er minder ophoping van schadelijke stoffen plaatsvindt.

Bron: www.sonneveltopleidingen.nl

Massage herstelt spier ook van binnenuit

Massage herstelt spier ook van binnenuit

spier massage

Annemieke Hoogland | Nieuwsbericht van: 02-02-2012

BAARN – Een korte massage van ongeveer tien minuten helpt ontstekingen in spieren tegen te gaan. Dit is niet alleen goed nieuws voor sporters, maar ook voor mensen met een aandoening als artritis of dystrofie.

Dat stellen onderzoekers van de Canadese McMaster University. Van massage was allang bekend dat het uitkomst biedt bij spierspanning en -pijn. Dit onderzoek gaat een stapje verder: massage blijkt nu ook invloed te hebben op ontstekingsreacties in de spiercellen. Daarnaast stimuleert massage de spiercellen tot het aanmaken van meer mitochondria, dit zijn een soort energiecentrales van de cel.

Onderzoek
“Het nieuwe van deze studie zit hem vooral in het feit dat er nog nooit eerder naar het effect van massage in de spier is gekeken”, legt onderzoeker Justin Crane uit. “We laten nu zien dat massage de ontstekingsreactie van de spiercel vermindert. Daarom is massage een goede manier om te herstellen van een blessure.”

Voor het onderzoek moesten 11 mannen van halverwege de 20 net zo lang (minimaal 70 minuten) fietsen tot ze niet meer konden. Vervolgens werd een been gedurende tien minuten gemasseerd. Daarna bleek dat de hoeveelheid ontstekingen in de spiercellen beduidend minder was in het gemasseerde been.

Pijnstiller
Crane was verrast dat zo’n korte massage een dergelijk groot effect kon bewerkstelligen. Het lijkt er volgens hem zelfs op dat massage hetzelfde doet als bepaalde pijnstillers. De studie is een eerste stap in de richting van nieuwe therapieën voor allerlei spieraandoeningen.

Bron: https://www.gezondheidsnet.nl